
Kroppsspråk – Kritisk for en selger
Kroppsspråk er kritisk for en selger
Kroppsspråk forteller hva kunden egentlig tenker, det er få som er oppmerksom på signalene kunden sender.
- Kroppsspråk lyver ikke
- Kroppsspråk kan variere fra å løfte et øyebryn, til å forlate rommet
- Observasjon av kroppsspråk krever erfaring i å tolke kroppsspråk!
- 65-70% av vår kommunikasjon er gjennom kroppsspråk
Kroppsspråk – Øyet
- Øyet er et kommunikasjonsverktøy
- Å smile med munnen uten å smile med øynene er ikke å smile
- Øynene bekrefter om det vi sier er det vi virkelig tror på
- Øyekontakt er utrolig viktig for en selger
- Sørge for at kunden følger med
- Informerer om kundens holdning til selger og hans budskap
Kroppsspråk – Munnen
- Munnen er ikke bare for å snakke, den signaliserer også vennlighet, avsmak, usikkerhet, osv
- Munnen bør sende samme signal som øynene
- Selgere bør bruke både munn og øyne til å smile
Kroppsspråk – Stemmen
- Stemmen signaliserer entusiasme og tro på produktet
- Stemmen setter stemningen
- Stemmen må også smile
- Stemmen må signalisere spenning
- Stemmen må understreke viktig elementer (F.eks ved å snakke sakte ned…)
- Stemmen bør starte og avslutte med spenning
Kroppsspråk – Speile
- Dyktig selgere “speiler” kunden
- Speiling: Følg kundens oppførsel (F.eks justere tone og uttrykk etter kunden)