Kroppsspråk er kritisk for en selger

Kroppsspråk – Kritisk for en selger

Kroppsspråk er kritisk for en selger

Kroppsspråk  forteller hva kunden egentlig tenker, det er få som er oppmerksom på signalene kunden sender.

  • Kroppsspråk lyver ikke
  • Kroppsspråk kan variere fra å løfte et øyebryn, til å forlate rommet
  • Observasjon av kroppsspråk krever erfaring i å tolke kroppsspråk!
  • 65-70% av vår kommunikasjon er gjennom kroppsspråk

Kroppsspråk – Øyet

  • Øyet er et kommunikasjonsverktøy
  • Å smile med munnen uten å smile med øynene er ikke å smile
  • Øynene bekrefter om det vi sier er det vi virkelig tror på
  • Øyekontakt er utrolig viktig for en selger
  • Sørge for at kunden følger med
  • Informerer om kundens holdning til selger og hans budskap

Kroppsspråk – Munnen

  • Munnen er ikke bare for å snakke, den signaliserer også vennlighet, avsmak, usikkerhet, osv
  • Munnen bør sende samme signal som øynene
  • Selgere bør bruke både munn og øyne til å smile

Kroppsspråk – Stemmen

  • Stemmen signaliserer entusiasme og tro på produktet
  • Stemmen setter stemningen
  • Stemmen må også smile
  • Stemmen må signalisere spenning
  • Stemmen må understreke viktig elementer (F.eks ved å snakke sakte ned…)
  • Stemmen bør starte og avslutte med spenning

Kroppsspråk – Speile

  • Dyktig selgere “speiler” kunden
  • Speiling: Følg kundens oppførsel (F.eks justere tone og uttrykk etter kunden)

 

Blogg, News